2.06.2014

Florida de l’atmeller, de Carme Miquel (Levante-EMV, 04/02/2014)

                 Els darrers anys del segle passat, cada mes de febrer, en aquesta mateixa columna solia escriure sobre els ametllers florits. I deia que en les dues comarques de la Marina i en altres indrets del nostre País, el camp havia esclatat i en les branques dels ametllers s’havien instal.lat milers de flors blanques i rosades que fein olor a mel. I deia que les abelles brunzien monòtones al voltant dels arbres i que el terra dels camps era cobert de la flor blanca del ravanell o de les “salivaetes del nostre senyor”, també blanques i menudes. És un fet que ja ens anunciava el refranyer: “Pel febrer florix l’ametller”. I tot plegat constituia un espectacle efímer de gran bellesa.

                Pocs anys després, vaig deixar d’escriure sobre els ametllers florits, no només per no repetir-me sinó perquè aquests arbres, ja progressivament abandondonats des de feia un temps, estaven emmalaltint un rere l’altre. A les fulles els apareixien uns bultets rogencs s’enrotllaven i s’assecaven. Els arbres es convertien en una mena d’esquelets llenyosos.  I acabaven morint.

                Jo també tenia un ametller que cada any  em regalava la màgia de la seua florida. Però encara que va resistir un poc més qua altres dels voltants, també acabà emmalaltint i semblava que les seues branques llenyoses, retallades sobre l’horitzó, imploraven al cel. Durant uns anys encara treia alguna flor solitària, cada vegada menys, en alguna rama, mentre les altres s’assecaven progressivament.  Vaig deixar de tenir-lo present. De vegades li esporgava les rames que destorbaven el pas o la vista i no sé per què, no el vaig arrencar. Jo el creia mort. Però enguany s’ha produït la gran sorpresa –jo no sé si dir-li miracle-: l’ametller ha florit!. Totes les seues rames estan plenes de pomellets de flors blanques. No sé que passa amb altres ametllers. Jo  vaig observant-ne i em sembla que tenen més rames amb flors que no en tenien l’any passat, però no n’he vist cap plé com el meu. I estic contenta, tant, que l’he fotografiat i he compartit la foto amb qui he pogut.

                Avuí fa un ventet suau i els pètals ja comencen a desprendre’s a poc a poc i van caient com si foren fragils i lleugeres volves de neu. I la terra marronosa que envolta la soca de l’ametller, va cobrint-se d’una catifa blanca, mentre a les rames van apareixent poquet a poquet les fulles.

                No sé que passarà l’any que ve. De moment he recuperat el meu ametller, que m’està proporcionant la màgia del seu resorgir i de la seua bellesa.