Fa més de sis mesos que la Conselleria d’Educació va anunciar que aprovaria la catalogació lingüística en valencià per a tots els docents de secundària i encara no s’ha fet efectiva.
A la manca de catalogació lingüística se sumen altres irregularitats que impedeixen el bon funcionament de moltes línies que, oficialment són en valencià als instituts. La més important està sent l’aparició del anomenats “grups mixtes”, són grups que vulneren la norma i que l’Administració educativa permet sense posar solució. Són unitats d’ensenyament en castellà on es col·loca alumnat que ha escollit línia en valencià o viceversa.
En aquest cas es barregen els grups i l’ensenyament en valencià arriba a ser testimonial. En moltes assignatures no lingüístiques als alumnes se’ls impedeix tindre el material educatiu en valencià i el professorat escull la llengua amb la qual vol impartir l’assignatura encara que la línia d’ensenyament siga un PEV (Programa d’Ensenyament en Valencià).
Aquest context s’ha donat com a conseqüència de les greus retallades en professorat i en unitats d’alumnes. Als instituts del País Valencià on hi ha doble línia d’ensenyament en el 90% dels casos hi ha més oferta d’unitats d’ensenyament en castellà que d’ensenyament en valencià. Quan s’eliminen unitats d’ensenyament a un institut en els diferents nivells el que passa habitualment és que se’n ressent l’ensenyament en valencià ila Conselleria d’Educació no està posant solució al respecte, segons es valora des d’Escola Valenciana.
L’entitat cívica està atenent queixes de famílies que han vist vulnerat el dret dels seus fills de Secundària i Batxillerat a estudiar en valencià. Els primers símptomes greus de les irregularitats s’han detectat a la comarca de l’Alacantí, on l’aparició dels “grups mixtes” està sent cada cop més habitual.
“Una comarca com l’Alacantí necessita d’una bona planificació per aconseguir la immersió lingüística de l’alumnat i per assegurar-los el domini per igual de les dues llengües oficials, la qual cosa s’evita des de l’Administració educativa valenciana i està fomentant que la majoria dels alumnes de la comarca estiguen en inferioritat d’oportunitats, perquè no dominen la nostra llengua”, s’ha explicat des de La Cívica d’Escola Valenciana, que és l’associació d’Escola Valenciana ubicada en la comarca de l’Alacantí.
A l’Alacantí hi ha 32 instituts públics. En onze només s’oferta ensenyament en castellà i a la resta s’oferta doble línia, encara que no de forma equilibrada, en molts casos per cada línia en valencià hi ha un mínim de dues en castellà per nivell. Ara, amb la supressió d’unitats, el que està passant és que es mantenen les línies en castellà i la de valencià es converteix en mixta, és a dir, també en castellà. A l’Alacantí, a més, no hi ha cap Batxillerat que siga d’ensenyament en valencià.
S’han detectat irregularitats molt greus a 8 centres de la comarca on, en teoria, s’oferta alguna línia d’ensenyament en valencià. Des d’Escola Valenciana es creu que s’han de prendre mesures al respecte per part dels responsables de política educativa, perquè si no caldrà emprendre accions legals per donar resposta i solució a les famílies a les quals se’ls està vulnerant el dret a què els seus fills estudien en el programa escollit i en el qual estan matriculats.
En altres casos, alumnes que havien començat l’ensenyament en valencià han vist com la línia ha estat suprimida i arribats enguany a 4at de la ESO obligatòriament han reconvertit el seu grup a ensenyament en castellà. Ha estat el cas, per exemple, de l’IES Mare Nostrum d’Alacant.
D’altra banda, Escola Valenciana vol fer públic que l’Administració educativa ha suprimit aquest curs les partides per tindre establert ensenyament en valencià a les nostres escoles. Un dels mòduls econòmics de distribució de fons a un centre era destinar 148,5 euros per cada unitat activa d’ensenyament en valencià. Per al curs 2013 – 2014 s’han suprimit aquests fons sense que s’haja donat cap explicació a les direccions de les escoles. “Era una mesura per potenciar l’adquisició de material educatiu en la nostra llengua per a les aules”, s’ha comentat des d’Escola Valenciana.
L’entitat cívica valora que si la catalogació lingüística en secundària encara no s’ha aprovat, que si es permet la proliferació de “grups mixtes” que marginen el programa que té el valencià com a llengua vehicular als instituts per les retallades d’unitat i que si a les escoles s’ha eliminat la partida destinada als grups de valencià, els responsables d’educació valencians no tenen un interés real en potenciar el plurilingüisme educatiu al nostre sistema educatiu.
PER A DECLARACIONS I TALLS DE VEU:
A més, s’han eliminat les partides d’ajudes a les línies en valencià de les escoles
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada