Les
tempertures estan baixant i als centres educatius la jornada escolar és més
suportable. I també plou després d’haver passat l’any més sec de tota la
història des que hi ha registres. I aquesta, la de la pluja, és una bona
noticia, sempre que ploga amb trellat. Ja ho cantava Raimon: Al meu País la
pluja no sap ploure/ O plou poc i és la sequera/ o plou molt i és el desastre/.
Perquè el clima Mediterrani ha tingut sempre aquests capricis. No obstant, aquesta
característica climàtica no sempre s’ha tingut present a l’hora de dissenyar
l’ordenació del nostre territori (urbanització en zones inundables, invasió
humana de la costa i destrucció de les defenses naturals com les dunes,,,etc) I
per això les conseqüències, quan hi ha hagut desastres, han sigut més greus del
que ho haurien sigut cas d’haver-hi actuat amb racionalitat, tot tenint present
el clima. Però si fins ara això era censurable d’ara en avant ineludiblement
cal actuar tenint molt present el canvi climàtic, quan es projecten
infraestructures i quan s’organitzen les activitats econòmiques. Segons els
informes de l’IPCC, els fenomens
meteorològics naturals van a ser més intensos i més freqüents --ja ho estan sent per tot arreu-- i les mesures per mitigar el canvi
climàtic suposen , d’una banda la reducció dràstica de l’emissió de CO2 a
l’atmosfera i d’altra l’adopció de mesures de previsió i d’adaptació a la nova
situació.
Avui mateix està tenint lloc a Nova
York la reunió internacional sobre el canvi climàtic. Per aquest motiu, i per
tal d’exigir als mandataris l’adopció urgent de mesures que frenen de manera
significativa l’emisió de gasos d’efecte hivernacle abans de l’any 2020,
diumenge passat es van produir nombroses mobilitzacions arreu del món. Amb aquest motiu, ESCOLA VALENCIANA ha fet
públic un manifest –“Escola Valenciana davant del canvi climàtic”, ( www.escolavalenciana.org ) que ha
remés a les escoles, i també als responsables polítics. Alhora, s’hi fa una
crida a tots els sectors de la societat, polítics, econòmics, acadèmics i
socials en general, per tal que no obvien la problemàtica mediambiental que
estem vivint i que responguen positivament
a les demandes que sorgeixen de les Cimeres del Clima propiciades per les
Nacions Unides.
En l’esmentat document s’explicita que, tot i que la
solució a la problemàtica del canvi climàtic ha de ser global, també són
irrenunciables les actuacions en l’entorn pròxim. I en aquest sentit, l’espai
escolar a més de ser un àmbit educatiu és també un dels àmbits on s’han
d’aplicar mesures fermes per reduir les emissions de CO2. Mentre fem camí cap a
una societat justa i ambientalment responsable.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada