11.07.2015
Homilia. pronunciada per mossém Augut Monzon, diumenge passat al Puig de Santa Mria
Benvolguts germans i germanes:
Al començament d’esta Eucaristia,
després de venerar i encensar el sant altar i
l’estimada imatge de la Mare de Déu, hem
encensat també els sepulcres del beat Joan
Gilabert Jofré, membre de la comunitat
mercedària que ens acull, i de Bernat Guillem
d’Entença, oncle del rei en Jaume i
vencedor en la batalla del Puig (1237), fet
que aplanà el camí a l’entrada del Conqueridor
a València el 9 d’octubre de 1238.
Commemorem així els orígens cristians de la nostra pàtria valenciana, configurada
per una llengua, la del poble que naixia a partir dels repobladors, i per un dret propi, els Furs,
Sepulcre de Bernat Guillem d’Entença
3
que establien l’autogovern del Regne de València dins la Corona d’Aragó i alhora un sistema
de llibertats progressivament desenvolupat, antecedent de les institucions democràtiques actuals.
I
Esta és una diada per a celebrar, per a fer memòria. Certament, en l’Eucaristia els seguidors
de Jesús fem sempre memòria seua i de tota la història de la salvació que Déu realitza
amb la humanitat. I és que les escomeses del mal, de tot allò que oprimix els hòmens, seguixen
presents i actuants fins a la fi dels temps, però en Jesús, pel poder de la seua resurrecció,
la victòria definitiva del bé ha esdevingut irreversible i indestructible.
Com sovint es repetix , “els pobles que obliden la seua història estan condemnats a
repetir-la”. Més encara: els nostres orígens són el fonament, la condició de possibilitat, de
nosaltres mateixos. Freud parla de l’«arqueologia del subjecte», de cada persona, i el nostre
Raimon ho referix al nivell col·lectiu quan canta: “Qui perd els orígens, perd la identitat”.
Enguany celebrem una efemèride particular: el centenari del primer “Aplec valencianista”
del Puig, que tingué lloc el 20 de juny del 1915. Segons la premsa del moment,1
l’acte va
consistir en “un aplech o assemblea, de caràcter purament patriòtic” que tenia com a finalitat
principal la restauració del monestir, considerat el “bressol de la constitució politicosocial de
València.” Hi acudiren més de deu mil persones, i hi varen estar representats més de doscents
ajuntaments valencians i quasi mil entitats i associacions, entre les quals Lo Rat Penat
i la Joventut Valencianista. Junt amb un bon grup de senadors i diputats, hi havia l’arquebisbe
1 La Ilustración artística, 5 de juliol de 1915, amb fotografia de Barberà Masip. Traduïsc el text original
castellà.
4
de València, Dr. Valerià Menéndez, d’origen asturià, acompanyat per alguns canonges de la
Seu.
Com que en aquella època no s’havia donat encara la manipulació dels nostres símbols
–obra sobretot del franquisme–, els actes varen ser presidits, amb molt bon criteri, per la
“gloriosa Senyera del rei Jaume el Conqueridor” o “penó de la Reconquesta de València”, portat
per l’Ajuntament de València en ple i hissat sobre la façana del monestir enmig de les
aclamacions i els vítols del poble.
¡Sens dubte, paga la pena rememorar el passat i
traure’n lliçó per a hui! És per això que ens dol tant la
ignorància del poble valencià pel que fa a la seua història.
En particular, hem de dir prou a la ignorància culpable,
que consent a la manipulació i fomenta l’odi entre germans.
I el dolor es fa més gran quan són els dirigents de
l’Església els qui hi col·laboren, com es va esdevindre el
passat nou d’octubre en la Seu metropolitana.
II
Estimats: el papa Francesc parla sovint de la necessitat
de conversió del papat, i amb ell de tota l’Esglé-
sia. En esta missa per la pàtria, la pau i la justícia, preguem
especialment per la conversió de les nostres Esglé-
sies diocesanes als valors i actituds de l’Evangeli.
Preguem i treballem, en primer lloc, per la pàtria. Açò implica dir no a una “personalidad
valenciana” merament retòrica i ideològica. Exigix, per contra, una estima real i pràctica
per la llengua pròpia. En particular, els bisbes i els preveres han de ser capaços de parlar
correctament el valencià, per respecte al poble del qual són servidors. I és un altre deure gravíssim
de l’autoritat eclesiàstica aprovar, sense més dilacions ni falses excuses, els textos litúrgics
en valencià, dret proclamat fa ja cinquanta anys pel Concili Vaticà II i del qual estem
privats ignominiosament els cristians d’estes terres (¡més d’un milió i mig de creients!).
Preguem i treballem també per la pau. No la pau “que dóna el món”,2
sinó la que ens
porta el Senyor Jesús. Recordem les seues paraules paradoxals: “¿Vos penseu que he vingut a
portar la pau a la terra? Vos assegure que no. He vingut a portar-hi divisió.”3
Una pau, per
tant, que no defuig els conflictes i que rebutja la unitat imposada, perquè es basa en la veritat,
la justícia, la humilitat i el diàleg, assumint sincerament el pluralisme i abandonant l’autoreferencialitat
tan criticada pel papa Francesc.
2
Jo 14, 27.
3
Lc 12, 51.
5
Preguem i treballem, encara, per la justícia. La qual és impossible sense fer memòria
de les víctimes, sobretot de les víctimes causades per nosaltres mateixos, o gràcies a la nostra
col·laboració amb les injustícies personals o estructurals. En concret, les Esglésies catòliques
locals haurien de demanar perdó –sense pretendre autojustificar-se– pels mals causats histò-
ricament a les minories religioses sotmeses (jueus i musulmans); als germans de les Esglésies
de la Reforma, menyspreats i perseguits; als represaliats per la repressió franquista; als col·lectius
sexuals minoritaris… També, pel seu silenci clamorós davant de l’escandalosa corrupció
política i de la degradació terrible del medi natural.
III
Però, ¿com mantenir-nos fidels a l’Esperit de Jesús en la situació, tan dolorosa, del
nostre País i de la nostra Església? ¿On pouarem les energies necessàries per a viure, ara i ací,
contents i amb pau, com hem escoltat en la lectura de sant Pau als de Filips?4
¿O per a amar
els enemics i no tornar mal per mal, tal com el sant Evangeli ens ha tornat a recordar?5
Cada u de nosaltres, amb els nostres grups i comunitats, som cridats al seguiment del
Crist. Cada dia podem “convertir-nos”: girar-nos cap a ell, escoltar la seua Paraula vivificant i
reorientar així la nostra existència. L’Oracional valencià publicat fa uns mesos ens pot ajudar
a viure espiritualment amb més intensitat. No és un llibre decoratiu, ni tampoc reivindicatiu.
És un llibre de pregària, de comunió amb el Senyor i amb els germans, enmig de les lluites
quotidianes. ¡Fem-lo servir, assimilem-lo, “mengem-lo”!
I ara, germans i germanes, contemplem junts l’entranyable imatge de la Mare de Déu
del Puig, síntesi de la nostra fe en Jesucrist. Perquè fusiona admirablement la representació
de Maria en majestat amb la icona de la Mare de Déu de la tendresa. És que en la humanitat
de Jesús Déu mateix ens ha mostrat el seu amor misericordiós, sempre tendre i compassiu,
alliberador i solidari.
Que bé que va entendre este
“ideal de la Mercé”, o de la misericòrdia,
fra Joan Gilabert Jofré, quan va fundar
l’Hospital dels Folls, a València, o l’Hospital
dels Pelegrins, ací al Puig. Cinc segles
després, i en la perspectiva del prò-
xim Jubileu convocat pel papa Francesc,
vullga Déu ensenyar-nos a viure segons
el seu amor, a nosaltres cristians valencians,
en unió amb tots els qui treballen
per la pau i la justícia en el món. A ell la
glòria i el poder pels segles dels segles.
Amén.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada