"NOSTIES MOLT EN LA PLAÇA, NI BURLES DAQUELL QUI PASSA” (Carles ROS)
La Diada de la Moreneta, d'Hilari Raguer OSB (EL PAÍS, 27/04/2017)
Obtén l'enllaç
Facebook
X
Pinterest
Correu electrònic
Altres aplicacions
-
L'entronització va començar d’una manera típicament eclesiàstica: com
una col·lecta. Però ben aviat, desbordant les intencions i les
expectatives inicials, es va convertir en una mobilització popular, no
sols religiosa, sinó també nacional, perquè va esdevenir una crida a la
reconciliació dels catalans, després de la guerra incivil.
El P. Adalbert Franquesa, sagristà major o rector el santuari, era
testimoni dels inconvenients pràctics de l’accés dels fidels per venerar
la imatge de la Mare de Déu en el tron antic. Volia dedicar-li un tron
nou, més digne, més preciós i sobretot més funcional. L’antic estava
bastant atrotinat, amb una sola escaleta per pujar i baixar, com encara
es pot veure en un quadre exposat a la pinacoteca de Montserrat. El P.
Adalbert va proposar el projecte a l’abat Aureli M. Escarré, però
aleshores aquest estava molt engrescat en les costoses obres de la
façana, i en el primer moment va rebutjar la idea per manca de recursos.
El P. Adalbert li va assegurar que la devoció popular seria prou
generosa per sufragar totes les despeses. Amb el permís del P. Abat per
fer un primer tempteig amb alguns rectors i altres persones
significatives, i la resposta va ser tan entusiasta que el projecte es
va posar en marxa. A mesura que es posava de manifest la reacció del
poble, el mateix P. Abat Escarré se’l va fer seu. Va descobrir què era
el poble per a Montserrat, i què havia de ser Montserrat per al poble:
un gran gresol. Els catalans ens movem, com en un pèndol, entre
l’associació (enlloc de l’Estat hi ha tantes associacions com a
Catalunya) i la divisió (ens barallem en els moments en què més caldria
la unitat).
En aquella primera postguerra, la situació de Catalunya era molt
penosa. A Espanya, uns havien guanyat la guerra i uns altres l’havien
perduda, però a Catalunya tots l’havíem perduda. A Espanya, l’Església
se sentia triomfant, però a Catalunya fins l’Església era vençuda.
L’Església catalana havia sigut perseguida el 1936 per ser Església, i
el 1939 ho era per ser catalana. El cardenal Vidal i Barraquer, mort
feia quatre anys a l’exili, n’era el símbol. Els fejocistes (membres de
la Federació de Joves Cristians de Catalunya), que havien tingut tants
morts en la persecució a Catalunya i també molts lluitant al Terç de
Montserrat, van ser prohibits. Per increïble que sembli avui, el diari
falangista Solidaridad Nacional (els dies 7, 8, 9 i 12 de
juliol de 1939) havia arribat a denunciar els sacerdots que casaven o
confessaven en català: “No es pecado, no señor, confesar y anunciar en
catalán los desposorios, en las tablillas de las iglesias; es… algo
peor. Durante todo lo que va de siglo, el separatismo catalán ha tenido
feudos casi invulnerables en la Iglesia y en la Escuela. Jamás
propaganda política ni discurso demagógico alguno hizo más daño a España
que esta labor constante e inteligente que desde la Escuela y desde la
Iglesia se hizo[…]. ¡Cuidado que se filtran! Se filtran y se sitúan y
hablan y chillan… ¡Y obran! ¡Habrá, pues, que obrar también!”. Ara,
aquella Església catalana que semblava morta rebrotava i faria de
gresol.
Els santuaris solen ser llocs on es practica la pietat individual i
els fidels preguen per les seves necessitats personals o familiars. A
Montserrat també es dona aquesta pràctica individual, però, a més, és un
lloc de trobades. Anys enrere hi havia, en el replà de la pujada al
Cambril de la Mare de Déu, tota una gran paret coberta de banderins que
havien ofert grups que havien pujat a Montserrat i volien deixar-hi un
record. En un cert moment es van retirar, per raons higièniques, tots
aquells banderins, però la corrua de grups que pugen a Montserrat no ha
parat. I no es tracta únicament d’entitats religioses, sinó també
d’esportives, culturals, empresarials, corals, esbarts, excursionistes,
etc. Sobretot els diumenges, en què la ràdio i la televisió retransmeten
la missa conventual solemne, uns representants de les associacions
presents agafen el micròfon i expliquen a tot Catalunya qui són i per
què han pujat a Montserrat. El més col·lectiu de tots aquests actes va
ser l’Entronització de la Mare de Déu, el 27 d’abril del 1947. No va ser
un acte merament religiós, sinó que aquella invocació religiosa va
convocar una mobilització de tot el país. La quantitat de joies de
família que es van oferir per al tron i per a les obres que caldria
emprendre va ser extraordinària. Al valor material s’hi afegia el
sentimental, molt superior. El motiu inicialment explicitat era recollir
fons per a un tron de la Mare de Déu, però ben aviat va emergir una
altra motivació: la represa de consciència de la identitat del poble
català i la reconciliació nacional.
Una imatge presa per Brangulí dels actes de l’Entronització de la Mare de Déu de Montserrat.arxiu nacional de catalunya
Per a la preparació de la festa es va crear un organisme que en van
dir la Comissió Abat Oliba. Es va haver de demanar permís a les
autoritats, que el van concedir sense imaginar-se el tsunami que els
cauria a sobre. Presidia la Comissió Abat Oliba el Sr. Fèlix Escalas,
home ben vist del règim (havia estat president de la Generalitat després
del 6 d’octubre de 1934). N’era el secretari Fèlix Millet i Maristany,
l’antic president dels fejocistes, que aleshores feia de mecenes d’una
colla de projectes culturals. Però hi va haver algú que va tenir la idea
genial d’excitar la tendència associacionista dels catalans i convertir
aquella recapta en una mobilització popular. Aquest home va ser Josep
Benet i Morell, secretari particular de Fèlix Millet; per tant, el
secretari del secretari de la Comissió Abat Oliba. Estava molt vinculat
amb Montserrat: les pàgines en què parla dels anys que va ser a
l’escolania són sens dubte les més sentides de les seves memòries.
De vegades, algú confereix un gran contingut a un càrrec que sobre el
paper era insignificant. Pensem en Prat de la Riba i la Mancomunitat.
Salvant les diferències, des d’aquell racó de l’organigrama (secretari
del secretari), Benet, amb un grup de joves entusiastes, va crear una
xarxa de delegacions de la Comissió Abat Oliba que eren com el que ara, a
l’Assemblea Nacional Catalana, en diuen sectorials. A cada parròquia
procurava que el rector escollís una persona ben considerada i alhora
ben catalana i agrupés tothom qui s’hi volgués afegir per a la delegació
parroquial. Però van sorgir, a més, delegacions comarcals, municipals i
de molts altres àmbits, religiosos o no, com ara els catalans de
Veneçuela o de l’Argentina, els empleats del metro, els cecs de
Catalunya o esbarts diversos. Jo, per exemple, treballava a la delegació
universitària, que coordinava Josep M. Ainaud de Lasarte. Les llànties
votives que omplen la basílica de Montserrat han volgut perpetuar la
presència d’aquelles delegacions. A Montserrat, als peus de la Mare de
Déu, s’havien de trobar tots els catalans, creients i no creients,
vencedors o vençuts de la Guerra Civil. Va ser la primera vegada,
després de la terrible guerra fratricida, que podien coincidir
multitudinàriament. Josep Benet va organitzar hàbilment la propaganda.
La Comissió Abat Oliba es va instal·lar en un local a Barcelona (corre
la llegenda que la policia va anar-hi i volia endur-se’n detingut l’Abat
Oliba; la llegenda no és històrica, però és històric que la fèiem
córrer). Des d’allí s’anaven enviant circulars informatives a les
delegacions escampades per tot el país, i mantenien el caliu entusiasta i
l’atiaven a mesura que s’acostava la gran festa. S’havia demanat permís
per fer propaganda, i es va demanar poder-ne fer una mica en català. El
governador Barba Hernández (fundador i director de la Unión Militar
Española; havia substituït Correa Véglisson, i per això es deia que el
nou uniforme de la Falange era “sin correa y con barba”) explica a les
seves memòries que l’abat de Montserrat volia posar-lo en la situació
impopular de negar l’autorització, però ell, astutament, havia donat el
permís. La Comissió Abat Oliba va fer alguna coseta en castellà, per
justificar el permís, però la gran campanya va ser tota en català.
Havien prohibit tota propaganda per ràdio en català, i també es va
impedir la publicació d’una revista o butlletí, que hauria reprès el nom
històric de La Veu del Montserrat, però la prohibició es va
obviar amb circulars, sense periodicitat i enviades com cartes
particulars. Aquella manifestació de catalanitat va ser tan sonada que
Barba Hernández va ser destituït quinze dies després de l’entronització.
El va substituir Baeza Alegría, que va ser destituït després de la vaga
de tramvies del 1951. Després vindria aquella gran bestiassa que es
deia Acedo Colunga, que també van acomiadar després de l’afer Galinsoga
del 1959 i els fets del Palau de la Música del 1960. Franco nomenava els
governadors civils, però Catalunya els tombava.
Per a la propaganda de l’entronització es van distribuir milions
d’unes estampetes senzilles i barates, amb uns simpàtics dibuixos de
Lola Anglada. Per a una d’elles, Josep Benet va redactar aquest text,
que era una crida a la unitat catalana i a la reconciliació: “La
construcció del nou Tron de la Moreneta, en la qual hi ha contribuït
tothom: grans i petits, rics i pobres, ha demostrat que el nostre poble
encara creu i estima, i que davant d’un gran ideal encara és capaç dels
més bells i grans sacrificis. Sota la mirada amorosa de la Mare de Déu
de Montserrat ens sentim tots germans, i solament a la falda de la
nostra Mare comú podem ofegar aquell individualisme i egoisme que és el
gran pecat del nostre poble i que tan grans i prometedores esperances ha
frustrat. És per això que tots hem de maldar perquè la festa de la
inauguració del nou tron, el dia 27 d’abril del 1947, sigui la festa de
germanor i unió de la gran família catalana i de tots els devots de la
Moreneta. Aquell dia tots ens hi hem de trobar en la gran casa de la
Mare per a oferir-li el símbol de la devoció i amor del nostre poble en
el seu ric Tron. Ningú no n’ha d’ésser exclòs d’aquesta festa de
família, pensi com pensi, a menys que ell mateix se n’exclogués per odi
als seus germans o per desamor a la seva Mare”.
Les
estampetes senzilles i barates —amb uns originals dibuixos de Lola
Anglada— de les quals se’n van distribuir milers entre la ciutadania com
a propaganda de l’entronització.
En aquells moments tan difícils per al nostre país, i en aquells anys
tan foscos del primer i més dur franquisme, l’entronització, ben
transversal, va ser precursora de les Diades d’aquests últims anys.
També s’hi va assemblar per la perfecció de l’organització, amb el lema
“A Montserrat tot està previst”. Eren quasi estructures d’Estat:
informació, transports amb trens i autocars especials, coordinació del
trànsit, atenció sanitària, servei d’ordre (en curiosa col·laboració amb
les forces d’ordre públic; el dia de l’entronització, la policia armada
repartia estampetes de la Lola Anglada).
El P. Maur M. Boix parlaria més tard de la cara i la creu de
l’entronització, el contrast diametral entre la vetlla d’aquella nit del
26 d’abril, devota, popular i ben catalana, i l’encarcarament
nacionalcatòlic de la celebració del dia 27. Presidí l’acte el cardenal
Arce Ochotorena, arquebisbe de Tarragona, que Pius XII havia nomenat
legat apostòlic, però el Ya, diari oficiós de l’Església
espanyola, encapçalava el 28 la crònica de l’acte amb aquest titular:
“En nombre del Caudillo, el Ministro de Asuntos Exteriores preside los
actos celebrados en honor de Nuestra Señora de Montserrat”. Després,
durant el franquisme, la cara i la creu es repetia cada any per la festa
de la Mare de Déu. La nit de la Vetlla, entre llargues pregàries, cants
i sermons de catalanitat abrandada, els representants de les
delegacions locals o institucionals de l’antiga Comissió Abat Oliba
feien l’ofrena simbòlica de “l’oli de la llàntia”, les llànties que es
van multiplicar després del 1947 i que encara ornen la basílica. De dia,
en canvi, venien totes les autoritats: capità general, governadors
civils i militars, rector de la universitat, cap superior de policia,
etc. Assistien a la missa solemne i després prenien part en la processó
de la imatge per les places. Dinaven amb els monjos al refetor del
monestir i a les postres apareixia l’escolania, que els cantava algunes
cançonetes, i se n’anaven contents i satisfets. En una d’aquelles
ocasions, essent jo novici, em va tocar servir a dinar l’inspector
Vicente Juan Creix, que quan jo encara era seglar m’havia sotmès a durs
interrogatoris. Venia en representació del cap superior de policia, i
per tant ocupava un lloc preferent. Diu la regla de sant Benet que els
hostes han de ser rebuts com Crist mateix. Vaig fer el que vaig poder.
Havent dinat, el va prendre el secretari del P. Abat, P. Maur M. Boix, i
el va acompanyar a visitar el monestir. Va ser aleshores que Creix,
endut d’un arravatament místic, va pronunciar aquella frase immortal:
“Lo que más me cuesta entender de nuestra religión es que la Virgen del
Pilar y la de Montserrat sean la misma”. I va afegir encara: “¡Qué
grandes son los misterios de la Redención!”
No tot va ser nacionalcatòlic, el dia 27. A la roca dita el Gorro
Frigi va aparèixer una gran senyera, perfectament visible des de les
places i que en tot el dia no van poder retirar. En contrast amb el
pesat discurs del cardenal Arce Ochotorena, de tres quarts d’hora ben
bons, sense compassió de la multitud que l’escoltava a ple sol, Fèlix
Millet, que era molt bon orador i declamava meravellosament, va dirigir
com un àngel el res de la Visita Espiritual a la Mar de Déu de
Montserrat, de Torras i Bages, en català, amb aquella cinquena
deprecació que diu: “Feu que no es desfaci mai aquest poble català que
Vós, espiritualment, engendràreu”.
Una imatge actual de la Moreneta.Arxiu de l’abadia de Montserrat
Un epíleg important. El grup dels Quaderns de l’exili, amb
Joan Sales i Raimon Galí, des de Mèxic, construïen un cos de doctrina
nacionalista, a partir d’una visió nova de la nostra història recent.
Com la majoria dels exiliats, creien que s’havien endut la pàtria amb
ells a l’exili, però amb les notícies de l’entronització que els arriben
descobreixen que Catalunya encara és a Catalunya, i que, malgrat tot,
s’hi pot fer bona feina. Abracen aquella incerta glòria, preparen un darrer número dels seus Quaderns dedicat tot ell a l’entronització i retornen. Hilari Raguer és monjo de Montserrat i historiador.
SAMUEL ARANGO NOS RECOMIENDA QUE PRACTIQUEMOS EL “IMPORTACULISMO” Algo que todos practicamos y que nadie sabía como se llamaba: El "IMPORTACULISMO": EXCELENTE VISIÓN DE ALGO QUE YA HACEMOS. · · LA HORA DE DESAPRENDER Por SAMUEL ARANGO M. | Publicado el 8 de octubre de 2012 - El Colombiano Los hombres maduros de ahora hemos llegado a una edad maravillosa en la que emprendemos el camino del desaprendizaje. Fuimos criados con la creencia de que debíamos ser los mejores en todo: mejores estudiantes, mejores esposos, mejores profesionales, mejores padres, etc. Fuimos educados con la creencia de que TODO es pecado. Ha llegado la hora del desaprendizaje o lo que mi hija llama graciosamente el importaculismo.("Todo me importa un culo"). Ha llegado la hora de decir NO en muchas ocasiones, de mandar al carajo los compromisos y las obligaciones. Pasó la hora de las responsabilidades desvelantes. Ahora nos gusta ...
Comentaris