València, 27 de novembre de 2014
El Consell Escolar
Valencià s’inhibeix davant l’atac de la Conselleria a l’ús social i
l’ensenyament en valencià
L’Ordre per escollir els programes lingüístics suposarà la desaparició d’un
model de consens i la substitució per un altre ineficaç i empobridor
culturalment
A la
comissió permanent celebrada avui hem demanat la retirada de l’orde i el seu
pas de nou per la negociació amb els agents socials implicats en la defensa del
patrimoni lingüístic valencià així com per la Mesa Sectorial.
La
qüestió fonamental resideix en que l’administració defensa la necessitat de
buscar un equilibri, però en el tema de la llengua buscar un equilibri és
perpetuar la desigualtat. El increment de l’ús social del valencià aconseguit
en els últims anys disminuirà a marxes forçades amb l’aplicació d’una normativa
que no s’ha consensuat amb tots els estaments implicats.
A més
aquesta orde va en contra de la necessitat expressada en el Marc Europeu Comú
de Referència per a les llengües minoritàries i fins i tot de l’estatut
d’autonomia que al seu article sext, concretament en el punt cinquè diu
“S’atorgarà especial protecció i respecte a la recuperació de valencià”. Una
llengua, que segons un recent estudi de la Universitat Valencia, es troba en un
vertader perill d’extinció ja que s’ha valorat que poden quedar-li cinquanta
anys d’existència si no s’actua a través de polítiques de conservació i
consideració específica.
També
hem sol·licitat que s’estableixi un calendari de reunions que permeta un
anàlisi de la realitat actual en que es troba l’aplicació dels programes
plurilingües, de la realitat social i de la greu amenaça que pateix el
valencià, principal exponent de representació de la cultura i de la identitat
del poble valencià i que una vegada més es veu amenaçat per aquesta
administració.
L’avaluació
positiva dels programes enriquits que es venien desenvolupant prèviament a la
publicació del decret de plurilingüisme ens indiquen que aquell era el camí a seguir, dur a tota la societat
a un model plurilingüe que sols s’ha provat en tres centres educatius, del que
no coneixem els resultats, agafant únicament com a referència una aplicació
experimental desenvolupada en circumstàncies molt concretes i específiques és
posar en risc el model lingüístic educatiu de tota una generació d’alumnes.
Una
vegada més la LOMCE ve a interferir en la realitat educativa de la nostra
comunitat, prova palesa d’un govern que elimina competències autonòmiques i
centralitza decisions molt en contra del que demanda la major part de la
societat de l’estat. Ho fa establint per norma la necessitat de que a més de en
les àrees instrumentals s’imparteixi una assignatura més en castellà. Si a això
sumem l’aplicació plurilingüe autonòmica que també planteja la impartició d’un
àrea més en anglès la conclusió és ben clara, el que anem a tindre és més
castellà i més anglès a les aules.
En una
societat on el valencià sols és requisit per a treballar a l’àmbit de
l’ensenyament públic; on no hi ha mitjans de comunicació públics que potencien
i revitalitzen l’ús de la llengua; on la globalització i la pressió empresarial
sols remarca la necessitat de parlar en una llengua estrangera, l’aplicació
d’aquesta ordre vindrà a marcar un punt i final en la protecció del valencià.
En
aquestos termes plantejar una consulta a les famílies que malgrat no ser
preceptiva no es va contradir, tal com va expressar el Subdirector General de
Innovació, Ordenació i Política Lingüística, és buscar una complicitat per part
de l’administració per a dur endavant una política lingüística que va en contra
del que ha de ser la seua obligació, vetllar per la protecció i recuperació del
valencià tal com s’estableix a l’estatut.
El professorat al
que represente està en contra d’aquests desenvolupament
normatiu que sols pretén obrir de nou el debat de la llengua a les portes de
les eleccions. Creem que en un tema tan important caldria cercar el consens de
tota la societat i per tant continuarem treballant des del màxim consens social
i educatiu, tal i com s’ha manifestat en el rebuig d’aquesta ordre, per
aconseguir la protecció de l’element principal de la nostra cultura.
Miquel Puig,
Representant del
professorat
al Consell
Escolar Valencià
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada